Kl Easy (1)

”Samma Sati” – vad är RÄTT mindfulness egentligen?

Ordet mindfulness används numera flitigt i många sammanhang, inte bara yoga och meditation. Enligt Wikipedia innebär mindfulness – medveten närvaro ”att öva på och vara medveten om det som händer i nuet. Med avsikt! Därutöver försöker man att inte värdera och döma det man upplever i nuet, utan bara observera och beskriva sin upplevelse.”

Mindfulness är en meditationsteknik som i bästa fall leder till det som kallas vipassana, det vill säga insikt, därför kallas den ofta för just vipassana eller insiktsmeditation (Insightmeditation på engelska). Det är teknik i konsten att leva konstruktivt. Mindfulness kan vara en del av det vardagliga livet, i alla livets skeenden.
Nedan ska vi reda ut vad formell sittande mindfulness-meditation går ut på och varför man gör den. Själva ordet ”mindfulness” är den engelska översättningen av ”Sati” från pali, språket som talades under Siddharta Gotamas (Buddhas) tid i Indien. Sati är nummer 7 på den 8-faldiga vägen och kallas där ”Rätt uppmärksamhet” med andra ord: att vara uppmärksam på rätt sätt. Vad är då ”Rätt” mindfulness, på pali ”Samma Sati”?

Här kommer några exempel som kanske förhoppningsvis hjälper er att klargöra vad denna meditation handlar om.

Fel uppmärksamhet/mindfulness:
Du har bestämt dig att du ska öva på mindfulness-meditation. Att tex ha uppmärksamhet på andetaget. Du har satt dig bekvämt till rätta så att du kan sitta under 20 minuter. Nästan med en gång kommer en flodvåg av tankar. Det tog alltså tre andetag och du var borta. Irritationen ökar: ”åh, alltså jag kan inte ens hålla fokus en enda minut, nej inte ens tre andetag. Så jäkla värdelöst! Ok, jag börjar igen..” Och så försöker du igen. Och även denna gång tar det cirka fem andetag så är du inne på vad du ska äta efteråt eller det där samtalet du hade innan, eller smset du glömde svara på, eller vad du ska lägga upp på Facebook etc. ”Ååååh, detta är ju helt otroligt! Meditation är ju ingenting för mig. Jag ska nog yoga istället, kanske sån där fysisk yoga, där man rör sig mycket. Dååååå kommer jag kunna vara stilla, jag såg en lapp om det på gatan förresten…hmmm…kanske skulle ringa numret…” och så är du låååångt borta från ”här och nu”.

Detta är ett typiskt exempel som MÅNGA många som kommer till oss och klagar på, de menar att ”meditation är inget för mig”. Men detta är det absolut vanligaste som händer då man sätter sig ner inför stillhet.

Detta tillvägagångssätt är kontraproduktivt och får faktiskt resultatet att det istället för det lugn man eftersträvar skapas spänningar som producerar ännu mera tankar. Eventuellt kommer också irritation och frustration som leder till ännu fler tankar och rastlöshet. Personen kanske överger meditationen helt och hållet.

Då ska vi se hur ”Rätt uppmärksamhet går till”!

Rätt uppmärksamhet/mindfulness:
Du har bestämt dig att du ska öva på mindfulness-meditation. Att tex ha uppmärksamhet på andetaget. Du har satt dig bekvämt till rätta så att du kan sitta under 20 minuter. Nästan med en gång kommer en flodvåg av tankar. Det tog alltså tre andetag och du var borta. Irritationen ökar: ”oj, irritation kommer upp över att jag inte har fokus. Det var ju intressant. Jag ska sitta med irritationen, hur känns den, vilka tackar kommer upp? Tankarna tar över och irritationen ökar. Låt mig se hur länge detta varar och testa igen ” och så försöker du igen (med ett leende). Och även denna gång tar det cirka fem andetag så är du inne på vad du ska äta efteråt eller det där samtalet du hade innan, eller smset du glömde svara på, eller vad du ska lägga upp på Facebook etc. ”Ååååh, nu var jag ju helt borta igen! Intressant. Jag testar igen.” och så är du genast tillbaka på ”här och nu”.

En vanlig bieffekt av detta tillvägagångssätt är faktiskt att sinnet lugnar ner sig, genom acceptansen och den kärleksfulla attityden blir tankarna färre och rastlösheten mindre. Man får ny energi, mindre spänningar och inspiration att fortsätta.

Så mindfulness handlar INTE om att ta bort tankarna, känslorna från oss. Mindfulness-meditation (till skillnad mot tex yogisk meditation och även buddhistisk samatha – koncentrations-meditation) handlar om att bli medveten om att vi tänker, känner, att det kliar, att vi är borta och med kärlek och tolerans men framför allt tålamod börja om och om och om och om igen!
Det är en övning, precis som pianospel eller bilkörning. Ingen bli irriterad över att de inte kan köra bil perfekt första gången eller hur? Varför blir sååååå många irriterade, besvikna på att de inte kan sitta i stillhet första, andra eller tionde gången?

Ibland brukar jag kalla detta för ”vänta och se” vi väntar tålmodigt och ser vad som händer:).

Så ha tålamod med dig själv och dina stackars tankar som bara finns där, därför att deras uppgift är ju att bli tänkta, att tänka är naturligt för oss människor, men det är Rätt avsikt, avsikten att bli godare, visare mer kärleksfull mot oss själva för att på så sätt utveckla generositet, frid, fred, kärlek och visdom så att vi kan sprida det vidare till världen är det Siddharta och Jon Kabbat Zinn syftade på, både för 2600 år sedan och för bara några få. Mindfulness är här för att stanna!

Härmed önskar vi er ett underbart Gott Nytt År 2016 med massvis av närvaro, kärlek, tålamod och vishet!