Vanliga Frågor!

Yoga-Magda_1085

VANLIGA FRÅGOR OM YINYOGA-UTBILDNINGARNA MED MAGDALENA:

Vem är Modul 1 lämpad för?

Våra ”intensives”/utbildningar är inte enbart (se nedan), men främst riktade till dem som redan undervisar i yoga, det vill säga de som har en grundkunskap inom yoga, dess anatomi, filosofi och annan teori (det spelar ingen roll vilken form). Dessa vill få en ”specialisering” inom yinyoga och de flesta av dem börjar undervisa direkt efter modul 1.
En del av våra elever är inte ”yogalärare” utan psykologer, läkare, sjuksköterskor, massörer, fysioterapeuter och liknande terapeuter som redan har en mycket god kroppskunskap/kunskap om kroppen/psyket och därför är välkomna att gå utbildningen.
Några få av deltagarna är ”vanliga” personer som vill gå kursen för sin egen skull (och kanske för sin familj, sina arbetskamrater på jobbet el.likn.). Dessa har ofta övat yinyoga under en längre tid och vill få en fördjupning. Vi brukar rekommendera att man utövat någon form av yoga regelbundet i minst två års tid innan. Dessutom bör du ha gjort minst flera pass yinyoga (antingen med en lärare eller själv med boken/appen).

Måste jag ha gått alla Moduler för att kunna undervisa i Yinyoga?

Nej, det är inte nödvändigt att slutföra resterande moduler för att bli certifierad (om du inte vill fördjupa dig ytterligare eller/och har ett specialintresse för dessa ämnen). Modul 1 är fullgod och innehåller tillräckligt med teori och praktik för att du ska kunna börja undervisa direkt efter kursen.

Kan vem som helst gå Modul 4, Restorative Yoga, utan tidigare erfarenhet? 

Ja, just denna modul ser vi som så viktig att vi har öppnat upp den för alla. Restorative yoga innehåller mycket få ställningar som i princip är nästintill omöjliga att skada sig i. Vi använder kuddar, bolster, stolar, blocks etc för att ligga och vila i ställningarna. I denna stressiga tid borde alla människor lära sig att ställa upp Restorative-ställningar och vila i dem, därför är kursen öppen för alla!

Måste jag gå de olika Modulerna i ordning?

Nej, du behöver inte gå modulerna i ”ordning” utan kan exempelvis efter Modul 1 ”hoppa på” Modul 4, 2 och sedan 3. De olika Modulerna har skapats efter att deltagarna har visat stort intresse för Kinesisk Medicin, Mindfulness eller Restorative Yoga. Här kan du läsa om dessa!

Jag har gått en an annan grundutbildning i Yinyoga, kan jag hoppa på de andra Modulerna trots att jag inte gått Magdalenas modul 1?

Ja, i de flesta fall går det bra, men du bör ändå ha läst noga igenom Magdalena bok och övat med henne på någon workshop eller genom appen/boken så att du har förståelse inför ”hennes” Yinyoga-stil.

Era kurser blir snabbt fulla, även väntelistan. Kan jag göra något annat för att komma med?

Ja, absolut! Det blir ibland avhopp på grund av sjukdom i sista minuten. Om du har möjlighet att stå ”Stand By”, det vill säga, om du tex dagen innan kan hoppa på en utbildning, är chansen mycket stor att du får komma med. Mejla oss i så fall och skriv ”Stand By” i ämnesfältet.

Finns det andra lärare, till exempel Magdalenas assistenter, som håller i några av utbildningarna i er regi?

I dagsläget finns det inte det, men vi räknar med att våra ”senior-assistents” Erik Bergendahl och Maria Woglinde kommer att hålla i några av utbildningarna i framtiden. I sådana fall kommer du ändå att få ett certifikat utfärdat av Magdalena & Mats (Yinyoga Stockholm).

Vad krävs för att få assistera under era utbildningar? Vad behöver man göra och får man ändå ett certifikat om man ”bara” assisterar? 

Du behöver ha gått minst en modul med Magdalena, framför allt modul 1, grunden i Yinyoga. Vi vill även att du har erfarenhet av att undervisa i Yinyoga. Du kokar vatten till te, lägger upp mattor, städar lokalen efter kursen (då det behövs) men framför allt hjälper du till och visar/korrigerar positionerna vi går igenom och är allmänt behjälplig. Ja, du får ett ”riktigt” certifikat efter assisteringen om du är med alla dagar. Förutom detta får du naturligtvis ny information, kunskap och fördjupning i Yinyogan och dess filosofi. Varje modul är annorlunda, även om de heter samma sak. Du får även ett omnämnande och extra hjälp i marknadsföringen av dina egna kurser/workshops. Mejla oss om du är intresserad, skriv Assistans i ämnesfältet!

Rekommenderar ni någon särskilt kurs eller retreat innan utbildningarna?

Vi rekommenderar alltid alla yogalärare att göra en vipassana-retreat, antingen en 10-dagars Goenka-vipassana eller någon annan vipassana-retreat (läs mer om olika vipassana-tekniker och retreats här). Vare sig du vill gå Modul 1 eller någon annan Modul eller över huvud taget undervisa i yoga. Att göra en vipassana-retreat är oerhört fördjupande, vare sig du undervisar i yoga eller inte.

Är dessa Intensives RYT-Certifierande med Yoga Alliance?

I nuläget är de inte det, men blir det troligtvis i framtiden (vi vet inte när). Huruvida du i efterhand kan skicka in intyget till Yoga Alliance bör du fråga Yoga Alliance om. Du får ett certifikat som visar vilken kurs du har gått, hur många timmar kursen var och att du gått utbildningen med Magdalena Mecweld.

Är kurserna endast i Stockholm?

Modul 1 ges i Stockholm vid fyra tillfällen per år och i Malmö vid ett tillfälle (i juni). Den planeras inte att ges någon annanstans än på dessa två orter. Alla andra Moduler ges endast i Stockholm. Våren 2018 kommer en modul 1 att ges i Trondheim, Norge.

Yoga-Magda_1286

VANLIGA FRÅGOR OM YINYOGA (ur boken ”Vila dig i form med yinyoga”: 

Jag är stel som ett kylskåp. Är verkligen yinyoga för mig?

Yinyoga är särskilt lämpad för dig som är stel som ett kylskåp. De som redan är viga behöver snarare en mera yang-liknande yogaform (som ashtanga) eller träning för att bygga upp styrka. För dem blir yinyogan snarare en skön avslappning.

Måste jag ha speciella kläder eller saker för att kunna göra yinyogan?

Nej, du behöver varken en yogamatta, särskilda kläder eller andra verktyg för att utföra denna yogaform. Det är naturligtvis bekvämare att ha mjuka kläder på dig. Det går bra att ligga på din matta hemma eller på en filt. Vissa ställningar kan också utföras i sängen eller soffan. Du kan använda vanliga kuddar och till exempel böcker som stöd.

Måste jag göra yinyoga regelbundet för att se resultat?

Naturligtvis är det så att ju mer regelbundet vi gör något, desto bättre blir vi på det och desto större effekt har det. Det gäller allt. Men just yinyogan är så pass effektiv att du kommer att känna stor skillnad efter endast ett pass. Det viktigaste är att du inte sätter upp för höga mål. Gör yinyogan lite i taget, på köksgolvet, framför teven eller i sängen. Om det blir en gång om dagen, är det fantastiskt. Om det blir en gång i veckan, är det fantastiskt. Om det endast blir en gång, är det också fantastiskt!

Det gör väldigt ont i vissa ställningar, är det verkligen ofarligt?

Den smärta som uppkommer i till exempel sätet, höfterna, baksidan av låren och ljumskarna är tecken på stelhet och osmidighet och är ofarlig. Självklart måste du lyssna till kroppen, börja med två minuter och inte fem. Om smärtan är kvar efter yogapasset bör du se om du kan göra variationer istället.

Hur länge ska jag stanna i positionerna?

Det beror på. Är du nybörjare kan du stanna i en till två minuter. Öka sedan successivt till tre minuter. Efter en månad kan du försöka med fem minuter eller längre. Tre–fem minuter är den vanligaste tiden. Varför är det så viktigt att klocka tiden? Om du inte klockar tiden finns det risk att du lyder kroppens så kallade falska signaler, den vill säkert komma ur fyrkanten efter bara en minut, eller sadeln efter 30 sekunder, och det är här yinyogan skiljer sig från annan yoga: vi lyssnar på kroppen men lyder den inte alltid. Läs mer om skillnaden på smärta och smärta (s 15) där jag beskriver farlig, ofarlig och så kallad yogasmärta. När du klockar tiden kan du också slappna av bättre och verkligen gå in i ställningen och i kroppen.

Man pratar mycket om det parasympatiska nervsystemet i yinyogan, vad är det? I kroppen finns flera nervsystem. Det autonoma står för allt som inte styrs av vår vilja utan fungerar »automatiskt«. Den del som heter det sympatiska nervsystemet aktiveras då vi utsätts för stress, som livsfara. Det gör så att matsmältningen saktar ned och hela kroppen försätts i ett slags »stand by«-läge, alert i väntan på att faran ska passera. Det parasympatiska nervsystemet är det som står får vila, avslappning och ro. Om man stressar mycket har man det sympatiska nervsystemet aktiverat alldeles för mycket. Det gör att det parasympatiska aldrig riktigt slås på. Sömnbrist, dålig förbränning, minskad sexlust etc kan bli följden. I yinyogan och särskilt restorative yogan lurar vi kroppen genom att ligga eller sitta i positioner som automatiskt aktiverar det parasympatiska nervsystemet.

Kan jag göra yinyoga då jag är sjuk?

Ja, yinyoga passar jättebra att göra då man är förkyld eller sjuk – men inte om du har feber. Men fokusera snarare på viloyogan. Det beror också på hur förkyld du är. Om du måste snyta dig varannan minut bör du inte göra yoga utan istället vila i sängen.

Kan jag gör yinyoga då jag har mens? Ja, yinyoga passar utmärkt att göra då man har menstruation, se passet på s 84. Det enda du bör undvika är uppochnedställningarna, till exempel benen mot väggen (s 44).

Kan jag göra yinyoga då jag har ont i knän eller nacke?

Det är egentligen endast smärta i knän och nacke som vi i yinyoga inte ska observera och andas oss igenom. På de olika ställningarna finns ibland alternativ om du skulle få ont i just knän eller nacke. Du kan även med fördel göra passet mot knäsmärta på s 118.