Yin-Yoga

Yin Yoga

Se filmen i vilken Magdalena berättar vad Yinyoga är!

”Slappna av och låt gravitationen göra jobbet”

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. Yinyogan undviker ”perfektionen” i en slut-position. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

Magdalena inspireras främst av sina lärare Norman Blair www.yogawithnorman.co.uk och Sarah Powers www.sarahpowers.com

Restorative Yoga

”Gör inget med kroppen – bara vila” – Tilopa.

Restorative Yoga (återhämtnings-yoga) är ytterligare ”yin” än yinyoga, ett steg mjukare och vilsammare. Med hjälp av kuddar, stolar, bolsters och filtar försätts kroppen i ett ”viktlöst” tillstånd. Du uppmanas att släppa taget och sjunka in i kuddarna. Vi stannar i ställningarna i 10 – 20 minuter. Det välbefinnande som ofta infinner sig efteråt beror på att hjärnan sätter igång produktionen av avslappningshormonet oxytocin och prolaktin, ett slags livskraftshormon. Effekten kan hålla i sig till långt senare. Restorative Yoga skapades av BKS Iyengar och används mycket effektivt mot fysisk och psykisk utmattning. Magdalena inspireras främst av B.K.S Iyengar och Dr Judith Hanson Lasater www.judithhansonlasater.com

Traditionell Kinesisk Medicin

”Qi flows where attention goes” – Kinesiskt ordspråk.

Yinyogan kallades från början daoist-yoga och har sitt ursprung i Kina och kinesisk medicin. Istället för att med nålar stimulera de olika meridianerna i kroppen placerade man kroppen i olika relativt lätta ställningar under en längre tid. På så sätt stimulerades samma slags meridianer som vid akupunktur och med liknande effekt. Meridianer är alltså kanaler genom vilka qi (livsenergi) flödar i kroppen. Man kan likna dem vid elkablar som förmedlar energi. Alla tolv meridianerna är kopplade till de inre organen. Det är levern och gallblåsan, njurarna och urinblåsan, hjärtat och tunntarmen, lungorna och tjocktarmen och mjälten och magen. De inre organens hälsa utgör grunden för människans livskvalitet, med andra ord för människans fysiska och psykiska hälsa, enligt den kinesiska läkekonsten.
Magdalena har fördjupat sig i TKM bland annat genom kurser på Akupunkturakademin i Stockholm www.akupunkturakademin.se och genom sin vän och lärare (och läkare) Dr Jana Särman www.odlalivet.se

Meditation

”Meditation handlar inte om att kasta bort oss själva och bli något bättre. Det handlar istället om att bli vän med den vi redan är” – Pema Chödrön.

Man kan dela in alla meditationer i två slags huvud-former. Koncentrations-meditation och insikts-meditation. Dhyana och vipassana. Inom all hatha-yoga ingår dhyana-meditation som en viktig del. Ofta beskrivs denna meditation som ett tillstånd utan tankar. En total stillhet i ett ”intet” där man är fri från bekymmer och problem. Denna meditation är alltså en koncentrations-meditation. I den andra sortens meditation – insiktsmeditation (vipassana eller mindfulness) öppnar vi upp sinnet och tar in allt. Tankar och känslor värderas inte som ”bra” eller ”dåligt” utan som ”intressanta”. Rastlöshet omfamnas och undersöks. Dhyana-meditation och vipassana är kompletterande tekniker. Man behöver först stilla och koncentrera sinnet för att sedan nå insikt – att se inåt. Alla yoga-lärare har en egen stil i sin undervisning. Eftersom Magdalena anser att meditation är ett oslagbart verktyg för själv-insikt och minskande av stress och lidande talar hon mycket på om den i sin speciella och unika yoga-undervisning.

Magdalenas meditations-lärare är bland andra S.N Goenka www.dhamma.org, Joseph Goldstein www.dharma.org/joseph-goldstein och Sayadaw U Tejaniya http://sayadawutejaniya.org.