Restorative Yoga – Tips och ett pass

Restorative Yoga är den lugnaste yoga-formen av alla. Den är avstressande och avslappnande. Den lugnar, sänker blodtrycket, balanserar hormon-nivån i kroppen och gör så att vår stressade kropp får vila. I varje position är det viktigt att musklerna är helt avslappnade, man anpassar kuddarna och filtarna efter kroppen. Ta dig tid att vila efter middagen, efter jobbet eller bara en ledig dag. Vill du fördjupa dig i Restorative Yoga? Vi har en 3 dagars utbildning som är öppen för alla, även dig utan erfarenhet av yoga. Läs mer här. 

Glöm världen utanför och tillåt dig att göra ingenting!

Tips:

  • Använd både hårda och mjuka kuddar. Även filtar är användbara.
  • Ha en filt över dig, man fryser lätt i en så stilla position.
  • Ha gärna ögonbindel eller vik en tröja eller liknande som du lägger över ögonen.
  • Var i minst åtta minuter i varje ställning.
  • Se till att du är ensam och ostörd.
  • Det går bra att lyssna till skön musik eller avlappningsskivor under tiden.
  • Om du känner att du inte behöver vila i mer än tre minuter i varje ställning är det ett tecken på att du behöver det. Ju mer stressade vi är desto mindre avslappnade är vi i början av kudd-yogan.

 

Barnet med stöd

Fördelar: Lugnar magen, levern, tarmar, hjärtat. Hela ryggraden dras ut. Speciellt bra vid menstruation, huvudvärk, insomnia.

 

 

 

 

 

Benen mot väggen

Lägg filt under överkroppen så att den får en mjuk och lätt böjning. Stöd benen mot väggen, lägg armarna på kuddar, låt händerna och fingrarna släppa taget. Slappna av, blunda och bara andas.

Fördelar: Tar bort stess, lugnar sinnet. Låter hjärtat vila, tar bort svullnad och vatten i fötter och ben. Den nedre delen av kroppen syresätts. På bilden är positionen mera Yinyogisk. Lägg till många extra kuddar och en filt runt benen.

 

Fjärilen med stöd

Kom ner och bakåt mot en uppsättning kuddar. Öppna bröstet, bäckenet och magen. Tänk på att lägga kuddarna djupt in, så nära korsryggen som möjligt. Öppna knäna och vila dem på mjuka kuddar. Placera fötterna ihop. Benen bör få stöd så att du kan vara helt avslappnad. Låt armarna vila på golvet på filtar. På bilden under ser du en Yinyoga-fjäril. För att den ska bli Restorative behövs flera kuddar och filtar, tex under knäna, i knävecken, under huvudet och en filt på ryggen.

Fördelar: Sänker blodtrycket, bra vid andningssvårigheter, ryggproblem, avlastar korsryggen.

 

Magdalena_Mecweld_Butterfly_viladigiform