Att skriva och ge ut en egen bok – hur ”Vila dig stark med yinyoga” blev till eller ”Yinyoga Au Pif”

Jag får många mail med frågor om tips och råd gällande hur man ger ut en egen bok. Här berättar jag historien om hur jag skrev och projekterade/gav ut min nya bok (som redan är en succé!): ”Vila dig stark med yinyoga”.  Läs även intervjun med mig i tidningen ”Yoga för dig”. 

Redaktör Katharina Keller, jag, formgivare Anna Söderberg och Mats firar att boken är klar.

Att följa hjärtat

Redan efter några år kände jag att jag ville skriva en uppföljare till min första bok ”Vila dig i form med yinyoga”, som kom ut 2012 (LUX Publica). Flera ”fakta” i den första boken stämde inte längre, jag ville även ha med flera meditationer och bilder på många variationer av yinyoga-positioner. Också flera yinyoga-pass och annat som hade tillkommit de senaste tio åren efter den första boken. Att undervisa, lära ut nytt till flera tusen nya lärare ger mer grundad kunskap. Det var dags att den fick vingar…

Men tiden var knapp. Jag och min partner Mats höll våra populära utbildningar och resterande tiden var tillägnad fritid och vila. När pandemin kom fanns plötsligt tiden. Jag började sakteliga att skriva och lite trevande kontaktade jag flera förlag. Trevliga, intresserade redaktörer svarade glatt och vi mejlade fram och tillbaka. Den förra boken hade sålt mycket bra. Jag hade även ett stort antal underbara, engagerade följare på sociala medier. Och så var jag journalist i botten med koll på hur man skriver men framför allt med grundläggande kunskaper i hur en text inte ska se ut (detta med att döda sina darlings…). Jag hade frilansat under många år (bland annat på SVD) och därigenom fått en mycket bra skola (här kan du läsa mina artiklar i SVD).

”Tack, men vi tackar nej”

Allt detta sammantaget gjorde att jag tänkte (lite förmätet – ha ha!) att det förlag som ”får” mig kommer att vara överlyckligt. Jag hade inte ekonomisk vinst som mål, snarare att ge ut mina nya kunskaper och viljan att inspirera, men jag visste att det var ekonomin förlagen var intresserade av. Eftersom jag hade en stark känsla av att en ny yinyoga-bok kommer att bli en succé, var det ganska snopet då alla tackade nej. ”Yogaböcker säljer inte”, ”Böcker med foton lönar sig inte”, ”Tyvärr vi måste tacka nej…” var argumenten och svaren jag slutligen fick.

Men hjärtats röst var glasklar: ”gör det själv!”. Utan att veta någonting om bokutgivning satte jag igång. Först ville jag även bekosta utgivningen men min budget räckte inte till, därför involverades även min partner Mats Nielsen, som genast sa att ja, så klart att vårt företag Wisdom Works ger ut den. Vi ”lånar” pengar av oss själva så att säga. På vinst och förlust!

Det var mest på landet, eller hemma hos min kompis Marta, som boken skrevs…

Katharina Keller redigerar på landet

Med hjälp av goda vänner

Tyvärr var Mats så upptagen med sina studier i Psykosyntes att han inte hade tid att hjälpa mig med bokprojektet, varken att skriva, läsa igenom texterna, ge råd om upplägget, eller på annat sätt involvera sig i den kreativa processen. Men han gick (lite motvilligt) med på att vara med på bilderna i den. Senare läste han ändå igenom texterna om positionerna och gav viktig feedback. Dessutom blev det Mats som hade (och har) kontakter med till exempel tryckeriet och även har hand om bokens ekonomi.

Jag var tvungen att hitta en redaktör, en formgivare och en fotograf. En redaktör håller koll på hur du skriver, fixar meningsuppbyggnader, strukturen i boken, ger dig tips och coachar, är som ett bollplank gällande texten och innehållet. Jag frågade Mia Guettler, en gammal god vän, oerhört duktig illustratör som även är redaktör som tackade ja. Mia var redan kunnig inom yoga (vilket var viktigt) och gick till exempel igenom varje positionstext genom att följa instruktionerna och göra positionen för att sedan ge mig feedback. Tyvärr fick Mia andra uppdrag och kunde inte fortsätta. Katharina Keller, en av våra yogaelever och assistenter som jag fick fin kontakt med, erbjöd sig glatt att ta över. Katharina pluggade till redaktör och ville ha praktik och det kändes ju givet och dessutom så roligt. Men vem skulle formge boken? Den förra boken var så vacker. Kan man slå det?

Magnus Nygren, som tidigare ägt förlaget Nygren & Nygren kom till undsättning. han gav tips och råd om allt möjligt, även om en formgivare. Magnus tipsade om Anna Söderberg, en formgivare som det visade sig att jag redan kände via en gammal bekant. Jag går på känsla, och känslan sa ”yes!”.

Jag och Katharina är lika temperamentsmässigt, lika spretiga, lika distraherade, lika snabba och lika ”more is more” samtidigt som vi kan fokusera helt och hållet. Anna kontrasterade oss genom att vara lugn, grundad och oerhört praktisk. Hon höll oss på jorden. Sa ifrån då jag (och Katharina) ville för mycket: ”nu måste jag säga nej”, ”inga fler citat, det blir rörigt” osv. Tack vare Anna hölls formen ren, luftig och ja…yin…Hade jag och Katharina fått igenom våra idéer hade boken varit fylld med mina favvo-citat, fler dikter och många fler berättelser. och vi hade en begränsing på 168 sidor Sedan skulle priset skjuuuta i höjden!

Vissa texter, som meditationerna skrev jag för hand först (här på en klippa på landet)

Alla dessa beslut

Så vem skulle fota? Robert Flinkenbro har jag känt i snart 30 år. Vi hade redan jobbat ihop då jag frilansade som journalist. Robert är ett geni då det gäller färg, form, foto. Jag blev överlycklig då han tackade ja.

Robert i studion där vi tog positionsbilderna, det var över 30 grader varmt…

Fotot behövde vara enkelt, praktiskt och samtidigt drömskt. Jag hade redan från början klart för mig att boken skulle ha många positionsbilder, och att dessa skulle vara så oromantiska, enkla och beskrivande som möjligt. Inget flum. Jag ville verkligen visa att en yin-position har så många variationer man kan använda sig av. Att yinyoga är praktisk och enkel. Bilderna behövde tas i en studio där vi inte skulle vara beroende av det naturliga ljuset. Och dessa enkla bilder skulle varvas med foton i en vacker, suggestiv omgivning från en magisk plats.

Jag ville ha grön natur i bakgrunden, och det behövde vara samma nyans som i den gamla boken. Alltså behövde vi fota i juni då grönskan är så där vackert grön. Jag letade länge efter den perfekta platsen. Kollade bilder, satt i timmar på nätet. Till slut fick jag idén: Frötuna Gård! Ett slott med en vacker yogasal, en pool och underbar natur omkring. I det lilla huset utanför slottet, där Björn ”Natthiko” Lindeblad, brukade hålla sina retreats, fick vi inte fotografera yogapositioner, där var det bara meditationsställningar som tilläts. I yogasalen däremot var det fritt fram. Vilket golv! Som en spegel. Och vilket ljus…

På Frötuna Gård – golvet var underbart…

Ännu fler beslut…

Att följa hjärtat innebär att man liksom flyter med allt som kommer i ens väg. Man säger ja… och litar till att det blir bra. Att det är något högre som styr. Det är en lite magisk känsla. Emma Hambergs underbara kokbok heter ”Au Pif” – vilket är ett franskt uttryck för att ja, att saker får vara lite på måfå, på känsla, lite höftat. Den här boken är precis så. Lite yinyoga ”Au Pif!”

Nu skulle jag ju åter vara modellen på bilderna. 10 år efter den första boken. Min 52 åriga kropp såg annorlunda ut så klart. Men jag hade börjar träna lite styrketräning som komplement till yogan, och det gav vissa resultat. Jag kände mig nöjd med hur jag såg ut, och bad Robert att inte retuschera bilderna för mycket. Även där litade jag till att min inre känsla av tillit och yin-energi skulle synas och framför allt kännas genom fotografierna. Det var det primära.

Förutom att välja ”location”, kläder, vinklar och boka studios så var jag tvungen att hitta ett tryckeri. Mejlande fram och tillbaka. Sedan flera val. Att välja färg i boken, papper, tjocklek, omslag, hur bilderna skulle tas, godkännande av formen. Hela produktionen från början till slut. Ibland satt jag bara och stirrade rakt ut. Tom i huvudet. Så många beslut.

Och skrivandet då?

Ja, just det. Den lilla detaljen! Under pandemi-vintern tackade jag ja till min vän Marta Jacobssons erbjudande om att skriva tillsammans i hennes underbara våning på St Paulsgatan i Stockholm. Där, vid ett köksbord satt vi och drack hennes goda kaffe, pratade lite, men också skrev och skrev (hon på ett TV-manus). Det var där jag äntligen kom igång. Jag började med positionerna, en efter en. Jag ville ha med mina egna nya idéer, mina råd till både nybörjare och till lärare. Och så många nya yinyoga-pass för alla situationer och krämpor. Jag ville även ha med många meditationer. Och en QR kod till min inspelade röst som guidar. Hjälp! Hur gör man QR-koder?! Och var ska dessa spelas in?!

I sängen i sovrummet, med fördragna gardiner och många kuddar (så att det inte skulle eka för mycket) satt jag och spelade in alla meditationerna. Utan klippning (ingen aning hur man klipper!). Det gick. Och QR-koderna ordnade vår webb-kille Fredrik och så Anna. Pust…

Det blev mycket text i manuset. Kapitel efter kapitel fylldes på. Och så märkte jag att jag behövde skriva ännu mer, att det inte var klart, så som jag först hade trott. Så under sommaren 2022 satt jag i dryga trettiograders värme på landet och skrev, skickade texter fram och tillbaka med Katharina som satt i en lika stekhet stuga i Dalarna och svettades. Då det gäller en bok med så många bilder är det svårt att se hur det kommer att se ut när layouten är klar. Därför fick stackars Anna (vilket tålamod!) göra många ändringar efter att hon gjorde klart PDF efter PDF som vi sedan ändrade – igen, och igen. Det såg helt enkelt annorlunda ut då det var formgivet. Jag skapade pass och behövde känna in varje position, så att känslan och helheten skulle vara rätt.

I augusti skulle det bli klart. Det kändes som att vi hade gott om tid. I oktober planerade jag att åka på en tyst meditations-retreat i Schweiz, ingen fara tänkte jag, den kommer ju redan att vara skickad till tryck. Trodde jag, ja. Det blev förstås en massa detaljer som jag, som aldrig hade gjort detta, inte hade en aning om. Provtryck skickades, Mats började nu involvera sig också, han kollade på bilder, papper. Och så skulle vi få hjälp av ett säljbolag, Stevali AB. De hjälpte oss att hitta distributör och andra detaljer. Och just det – en korrläsare måste läsa allt och korrekturläsa! Det var nu dags för mig att åka, och boken var …NÄSTAN klar. Dagen jag anlände i de Schweiziska alperna skickades boken till tryck och jag kunde gå in i en ljuvlig, tyst vila. Puuhhhh….

Foto: Robert Flinkenbro

Skulle jag göra om det?

Jag känner mig så stolt, så tacksam, så glad (bläddra i resultatet här!) Men skulle jag göra om det? Nja….Inte på ett tag om man säger så…Men, man vet ju aldrig… Det var fantastiskt att ha full kontroll på texten, på innehållet, på att verkligen göra som jag vill, ge från HELA mitt hjärta utan förbehåll, utan kompromisser som ofta är fallet då man har ett förlag bakom sig. Under denna period så fungerade även skrivandet som en slags sorgterapi för mig då vi i familjen gick igenom många hemska och plötsliga dödsfall av nära och kära. Att då fokusera på skrivandet om yinyoga, om meditation, om kärlek, frid blev en återhämtning för mig. Att skriva och ge ut en bok kräver så mycket, och jag tror att jag egentligen inte är så lämpad för det. Och att samtidigt skriva och vara kreativ.

Skulle jag rekommendera andra att ge ut en egen bok själva?

Hmmm…njaaa..Det beror på vad ditt syfte är och vilken bok det handlar om. En bok med så pass många bilder är väldigt dyr och efter att alla involverade fått betalt blir det inte mycket över, i alla fall inte efter den första tryckningen – utom glädjen i att ha gjort det, och då har denna sålt fantastiskt bra. Vill du skriva en liknande bok utan att gå i konkurs så ja, om du kan skriva, redan har en boksuccé bakom dig, har en stor skara följare på sociala medier, är en fena på marknadsföring, har en stabil ekonomi och en stark struktur och energi och omringas av fantastiska, kunniga, duktiga och tålmodiga vänner..så ja! Go for it! Det är enormt roligt. Mitt mål var att komma ur detta projekt som ännu bättre vänner än innan, och det lyckades vi med. Det känns fint i hjärtat och som en stor bedrift. Men att skriva och ge ut en roman är en annan, billigare historia.  Mitt råd är egentligen som alltid att inte tänka för mycket. Följa hjärtat och se var det leder dig. Man vet aldrig….

Med formgivaren Anna Söderberg, på releasefesten för boken

Med min Mats

När jag skriver detta har boken legat som etta på Bokus (läs recensionerna här) och Adlibris (läs recensionerna här). Den har nästan sålt slut på en månad. Det om något är chockerande. Jag och Mats tänkte att det kommer att ta två år, ja, i bästa fall ett år, tills de fem tusen exemplar av boken som trycktes skulle sälja slut, men EN MÅNAD! WOW! Tack alla för förtroendet. Nu ska den skickas till omtryck.

Kram och lycka till med skrivandet, och glöm inte att yinyoga under tiden…

Magdalena