Yoga-Magda_1100_2

Är yinyoga farlig?

…är en fråga jag fick av en orolig person här i Goa (och som jag får då och då). Tydligen hade någon yogalärare hävdat det bestämt, vilket var lite klumpigt och obetänksamt.
Det gör mig lite ledsen, eftersom den här oroliga personen hade gladeligen gjort yinyoga till min bok och app i flera månader, mådde mycket bra av det, men blev nu lite rädd och visste inte om hon skulle fortsätta. Hon kom fram till mig med frågande blick och undrade.
Och jag lugnade henne: Nej, yinyoga är inte farlig. Ingen yoga är farlig. Ingen sann yoga skadar, all sann yoga helar. Det är inte vad man gör, vilken form av yoga du gör, utan HUR du gör den. Om du stretchar aggressivt i ytterlägen på hårt underlag under många minuter (utan hjälpmedel) kan det självklart bli ”farligt”. Oberoende av benämning på det du gör. Vi skadar oss oftast då vi inte är närvarande i kroppen eller då en entusiastisk lärare vill tvinga in oss i en ställning.

Eftersom yinyoga är (eller bör vara) en långsam, mjuk och följsam yoga där man övar sig på medveten närvaro är den faktiskt en av de minst ”farliga” av alla yoga-former. En snabb rörelse är mer riskfylld än en mjuk och långsam rörelse. I yinyogan vilar vi mjukt i ställningarna och undviker att ”stretcha” (vi utför så kallad passiv stretch). Vi använder dessutom många hjälpmedel som stöd, så som kuddar, blocks och bolsters. Vi undviker att dra och kämpa. Vi slappnar av.
De flesta så kallade yogaskador uppstår i mer dynamiska yogaformer och inte i yinyoga, och det beror inte på att dessa yogastilar är ”farligare” utan till följd av att deras rörelser ofta är snabba, häftiga och att man tvingar sig själv (eller att man blir tvingad) in i positioner som ens kropp inte är redo för.

Naturligtvis handlar det även om vem det är som yogar. Är det en över-rörlig hyperflexibel person (tex en dansare, yogalärare eller ballerina) så bör hen vara försiktig just med länge hållna positioner som vi gör i yinyogan. Hens leder är troligtvis extra känsliga och bör ha mycket mer stöd.
Med det sagt har jag faktiskt en sådan elev; en före detta ballerina med artros i knäna (cirka 60 år gammal) som älskar yinyoga och gör den ofta, men med mycket hjälpmedel (kuddar, blocks etc) och medveten linjering. Och hennes kropp mår mycket bra av den.

Faktum är att yinyoga är en så pass nyttig och helande yogaform för kropp och sinne att den troligtvis inom en snar framtid kommer att ingå i en vetenskaplig studie av en grupp forskare vid Karolinska Institutet (jag kommer att meddela då detta sker och då det är klart (det tar cirka tre år). Då blir den även vetenskapligt verifierad. Det kommer att bli mycket spännande!

Sedan många år har yinyoga redan ingått i psykolog och forskare Fredrik Livheims studie vid ovan nämnda universitets smärtklinik (se hans hemsida www.livskompass.se). Det hade den inte gjort om den var ”farlig” (jag och Fredrik gjorde även en CD-skiva ihop ”När det gör ont”).
Många fysioterapeuter, läkare, naprapater, kiropraktorer med flera rekommenderar yinyoga till sina patienter (och många går mina utbildningar). Det skulle de inte göra om det fanns risker med denna yoga.

Inte heller skulle de otaliga människor som blivit hjälpta av denna yogaform fortsätta att vila i de mjuka positionerna och berätta om hur det har helat dem, hur de har blivit smärtfria och mer avslappnade. Både i mailform (tack snälla!), personligen och i de många recensionerna på tex Bokus och App-store. 

Så alla ni som någon gång får höra att någon yogaform är farlig: lyssna på din kropp. Lyssna på vad den säger och gör det som får den att bli mer avslappnad, gladare och mer smärtfri. Oavsett om det är yinyoga, vinyasa, bikram, ashtanga eller virya.
Sann yoga skadar aldrig, sann yoga helar alltid!

Med massor av (ofarlig) kärlek,

Magdalena

PS. Naturligtvis är det så att alla yinyoga-lärare undervisar lite annorlunda. ”Min” yinyoga-stil är en mycket mjuk och varsam stil med mycket mindfulness och avslappning. Se min förklaring till hur just jag ser på yinyoga och hur jag undervisar i den (och självklart de yogalärare som gått mina utbildningar) under intervjun som den fine anatomi-läraren Stu Girling gjorde mig mig förra året på Purple Valley .

PPS. I denna artikel i Yoga Journal uttalar sig många kända lärare och även läkare om varför skador uppstår i yogan och hur vi kan undvika dem.

PPPS. Läs även denna artikel i Elephant Journal om hur man argumenterar ett påstående – i detta fall påstår en person att en viss typ av stretch är farlig.